Olvasni vagy nem olvasni…
Míg az olvasás drasztikus visszaszorulásáról szólnak különféle felmérések világviszonylatban és kis hazánkban is, addig a szakemberek szerint az olvasás inkább átalakul. Soha ennyi szöveg nem érte még az embereket, mint napjainkban és sokak szerint az a tény, hogy kevesebb könyvet olvasnak (és adnak el), az e-olvasók világában még nem jelenti, hogy tényleg ijesztően kevesebbet is olvasnánk.
Az elektronikus eszközökhöz való vonzódásom ellenére is, én erősen könyvpárti vagyok, de tény, hogy nem mindegy, hogy egy könyvet (vagy akár többet) cipel az ember magával egész nap, vagy egy iPad Mini-t/ Air készüléket, e-olvasót. Ez persze csak egy ezredrangú érv az elektronikus eszközökön való olvasás mellett, és talán az sokkal nyomósabb, hogy sokan használnak manapság ilyesmit. Ha pedig úgyis használják egyéb más célokra, akkor remek, hogy egy egész könyvtár is rendelkezésre állhat helyben, bárhol is van éppen.
A Millenárison április 24-27. között megrendezett Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon kerekasztal beszélgetést folytattak az e-könyvek jelenéről és jövőjéről, amin többek között az is kiderült, hogy az e-könyvek mára kitörölhetetlenül részévé váltak a könyviparnak. Ugyanezen a rendezvényen debütált a Magyar Telekom egy újfajta kezdeményezéssel (kampánnyal), ami persze egy ilyen vállalat esetében közel sem pusztán a kultúra felkarolását célozza, hanem anyagi érdekek állnak a háttérben. Ezt már megszoktuk, az ötlet viszont, amit a kirowski Isobar ügynökség talált ki a Telekomnak nagyon tetszik. Az „Olvasd ki a várost!” című kampány keretében a város különböző pontjain, magyar írók a helyszínhez kötődő idézeteit helyezték el. Az adott ponton működő erre a célra létrehozott wi-fi hotspot-ok segítségével, valamint egy nagy e-könyv áruház támogatásával további olvasásra (vagy más nézőpontú városnézésre) sarkallják az amúgy elfoglalt, de kultúrára szomjas elektronikus eszközökkel felvértezett budapestieket. Jó kikapcsolódás lehet egy ilyen szempontú városnézés is, hogy ismert írók, költők milyen inspirációkat gyűjtöttek Budapest különböző pontjain. A helyszínek elvileg idővel bővülnek, jelenleg az Akváriumban (Réti László: A parfümőr) és a Millenárison (Ottlik Géza: Buda) lehet továbbolvasni.
Egyébként a kampányt nem mondanám túl hangosnak, bármilyen jó is az ötlet, és azt is kicsit mókásnak tartom, hogy például angolul csináltak bemutató videót hozzá.
A reklámozott e-könyváruház (és alkalmazás) óriási kínálata ellenére is, én maradok a magyar Kulcs Soft által fejlesztett Ingyen Könyv e-könyváruháznál és, amikor tehetem a valós könyvnél, aminek a fizikai megjelenését számomra még mindig nem pótolja egy digitális formátum sem. Ezzel együtt a kezdeményezés határozottan tetszik, még akkor is, ha kétlem, hogy ez a mód újra olvasásra sarkallná azokat, akik eddig sem tették. Viszont, ha már sok helyen elérhetőek lesznek az idézetek, azoknak, akik eddig is szívesen olvastak, Budapest egy új arca tárulhat fel.
http://www.youtube.com/watch?v=4hwV08rbt8M&feature=share&list=UU4TT8OpE6vQ3WyIq24W0WlA&index=3