Droid vs Apple, a képeken még komoly előnyben az Alma.
Térképeken is jól látszik kik választják az Androidot
Ezen a térképen 280 millió tweet eloszlását láthatjuk a szerint, hogy iPhoneról vagy Android készülékről élesítették-e. A két szín éles elkülönülése egy igen szomorú megosztottságra utal az Államokban: Manhattanből leginkább iPhoneról, míg Newarkból inkább Android készülékről posztolnak. Egyszerűbben, a tehetősebbek iPhonet, míg a szegényebbek inkább Androidot használnak - és valljuk be, ez ilyen kimutatás nálunk sem mutatna sokkal másabb képet. Egyébként egy manhattani átlag éves jövedelme 67 ezer dollár körül alakul, míg egy newarkié 17 ezer dollár környékén - ha esetleg valaki kételkedett volna abban, mennyire is mértékadó egy ilyen térkép.
Lássuk mi a helyzet San Fransiscoban. Jól látható, hogy a trendi, belvárosi negyedben egyeduralkodó az iPhone. Míg a szegényebb, déli városrészben egyáltalán nem.
Itt van egy sokkal durvább példa. Miami Beachet gondolom senkinek sem kell bemutatni. Majd vessünk egy pillantást a reptér közeli területekre, ahol jó pár lakókocsi park is található. Szembetűnő, hogy a reptéren erős a "vörös jelenlét", hiszen a módosabbak megengedhetik maguknak a repülést. Ezzel szemben a lakókocsi parkokban alig látni még zöld fényt is.
A fejlesztők nem vennék komolyan az Androidot?
Valószínűleg az Android hamarosan akkora szeletet fog magának kiharapni a piacból, mint egyik másik hasonló technológia sem. Vagy talán ez már meg is történt. A világ egyes - szegényebb - területein az Android piaci részesedése már most 80% körüli. Mindezek ellenére jól érezhető, hogy a dizájnerek és fejlesztők többsége nem veszi komolyan az Androidot, amolyan "futottak még" kategóriának gondolja. Hogy miért is lehet ez így? Jól szemléltei a két rendszer használóinak felfogás és életvitelbeli különbségét, hogy a 450 millió WhatsApp felhasználó többsége Androidról használja az appot. Magyarul, több száz millióan akarják a fizetős SMS küldést ingyenes Wifivel áthidalni. Ebből pedig már könnyedén levezethető azon általános igazságok is, hogy egy Android felhasználó sokkal ritkábban fizet egy appért és olcsóbb - esetleg mobilnet nélküli - csomagot választ. Tehát, kevésbé lehet rajtuk pénzt keresni. Továbbá, a fejlesztők és dizájnerek nagy része is iPhone tulaj, akik így nem igazán értenek meg egy Android felhasználót, annak igényeit.
Itt van még egy érdekes kimutatás, mégpedig arról, hogy 2013 negyedik negyedévében mennyit költöttek online vásárláskor az iOS és az Android felhasználók:
Elektronikus kereskedelmi oldalak látogatottsága tabletről:
iPad: 87%
Android: 11%
Átlagos költés tabletről:
iPad: $155
Android: $110
Látogatások telefonról:
iPhone: 60%
Android: 39%
Átlagos költés telefonról:
iPhone. $126
Android: $136
Ugyan a legutolsó kategóriában picivel az Android diadalmaskodott, azért összességében jól látszik az iPhone/iOS dominancia.
"Egy Android felhasználó egy iOS felhasználó egy negyedét éri"
A legutóbbi Black Friday alkalmával, egy iOS felhasználó átlagosan 93,94 dollárt költött egy termékre, míg androidos társa mindössze 48,10 dollárt. Nem véletlenül mondta Simon Khalaf a Flurry (az egyik legnagyobb mobilos hirdető) vezére, hogy "egy android felhasználó mindössze egy iOS júzer egy negyedét éri, és itt nem csak játékokra költött pénzről van szó, hanem fizikálisan megfogható javak vásárlásáról is."
Nos, a szociális-gazdasági törésvonal a két platform tábora között egyáltalán nem meglepő, mivel egy iPhone átlagosan 600-700 dollárba kerül és az Apple bizony nem híres az árleszállításokról.
A szuperolcsó Android felemelkedéseUgyan
Van ma már sok ultraerős, ultramodern és egyúttal drága Android telefon, mégis a legnagyobb figyelem most a legolcsóbbakon van. A legutóbbi Mobile World Conference alkalmával is a legnagyobb izgalom a 35 dolláros kínai Android telefonok körül volt. Ráadásul egyáltalán nem lehet azt mondani, hogy csak a feltörekvő piacokon van ilyesmire kereslet. A rendkívül olcsó Moto G három hónap alatt 6%-os piaci részesedést ért el az Egyesült Királyságban. A vásárlók többsége 16-24 év közötti szerényebb jövedelmű (ez évi 20 ezer font alatti jövedelmet jelent) férfi volt.
Mi a helyzet Kínában?
Többször írtunk róla, hogy nagy erőkkel terjeszkedik az Apple Kínában. Talán a kínaiak ízlése lassan változik. Mindenesetre, a mai napig az Android uralkodik az ázsiai mobilpiacon. A következő térképen az app eladások platform szerinti megoszlását láthatjuk:
Feljegyzendő, hogy a kínai köröcskében nincs benne az a 300 millió (!) felhasználó aki a "Wandoujia" nevű app boltból tölti le androidos alkalmazásait. Tulajdonképpen, amíg a Nyugat Apple uralta, addig Ázsia egyszerűen Android felségterület. Itt van még egy térkép, ezúttal Ázsia részletezve:
Talán lassacskán változnak a dolgok
Fokozatosan növekszik az Android tábor, és közölük egyre többen viselkednek - költés szempontjából - iPhone tulaj mintájára. A fejlesztők egy része kezd ráébredni, hogy megéri a világ legnagyobb platformjára fejleszteni. Ez az utolsó ábra jól szemlélteti, hogy lassan az Android felhasználókból is lehet pénzt csinálni (értsd: appot eladni nekik pénzért):