Az Apple új Okosotthon projektje
Az Apple végre versenyezni készül az okosotthonok piacán, miután lemaradt az Amazon és a Google mögött.
A kezdetek
Az Apple Inc. évek óta árulja a zsebünkbe, csuklónkra, hátizsákunkba és íróasztalunkra való eszközöket. De más kulcsfontosságú területeken - az autóban, az arcon és az otthonban - nehezen tudott hasonló sikereket elérni.
Az Apple milliárdokat költött egy autós projektre, amelyet az előző év elején leállított, és a vállalat a Vision Pro-val még valójában nem bizonyította be, hogy az arcon hordható technológiája is lehet sikeres. Az otthoni termékek körében vegyes eredményeket értek el. Bár a HomePod okoshangszórónak és az Apple TV set-top boxnak megvannak a rajongói, mindkét eszköz lemaradt a versenytársak termékei mögött.
Most azonban a vállalat egy agresszív új stratégiával indul az okosotthon meghódítására: az Apple képernyőit és szoftvereit úgy helyezi el az egész házban, hogy egy végponttól végpontig tartó élményt teremtsen.
A következő két évben várhatóan az otthoni hardverek lesznek az Apple egyik legfontosabb prioritása. Az erőfeszítés magában foglalja majd egy új homeOS operációs rendszer és okos kijelző, valamint egy magasabb kategóriás robotikus táblagép kifejlesztését.
A megújult erőfeszítések azt követően következnek, hogy ebben a kategóriában évek óta közepes teljesítményt nyújtanak, az Amazon.com Inc. és az Alphabet Inc. által irányított Google pedig egyértelműen vezetik a piacot. Az Apple többek között azért küszködött, mert a cég alapvetően a zárt ökoszisztémában működő prémium termékek gyártására összpontosít. Ez azonban nem volt hatékony stratégia az okosotthonok esetében, ahol a fogyasztók olyan berendezéseket szeretnének, amelyek más termékek széles skálájával működhetnek együtt.
Ahhoz, hogy az Apple következő otthoni hardvere sikeres legyen, a lehető legtöbb kiegészítőt kell támogatnia - és a vállalat pont erre készül. Segített kifejleszteni egy Matter nevű okosotthon-protokollt, amely lehetővé teszi, hogy az Amazon, a Google és az Apple készülékei szépen együttműködjenek.
Ez az alap egyik darabja. A másik a mesterséges intelligencia. A vállalat célja, hogy az új Apple Intelligence platform segítségével az otthoni automatizálást a következő szintre emelje, valamint az alkalmazások, eszközök és médiák pontos vezérlését kínálja. Az Apple Intelligence egyik központi eleme az új App Intents rendszer, amely lehetővé teszi, hogy a Siri digitális asszisztens kezelje az alkalmazásokon belüli funkciókat.
A mesterséges intelligencia fogja szabályozni a termékek működését is. Az okosotthon rendszer részét képező táblagép például a mesterséges intelligencia segítségével fogja megérteni a környezetét, így érzékelni fogja, hogy ki nézi a képernyőt, mit csinálnak az emberek, és ki beszél. Ez a képesség valódi előnyt érhet el a versenytársakkal szemben, kiemelkedővé teheti a készüléket - és lehet, hogy valóban ez lesz az első olyan termék, amelyet az Apple intelligenciára épített az alapoktól kezdve (bár enyhén félrevezető módon az Apple ezt az iPhone 16-ról állítja).
Az okosotthon-stratégia harmadik eleme a szoftver. Ez magában foglalja az új homeOS-t, amely a tvOS - az Apple TV set-top box operációs rendszere - alapjaira épül. A vállalat nemrég megújította a Home alkalmazást is.
Ezen erőfeszítések beindítása érdekében a vállalat egy új Home Ecosystem csapatot hozott létre, és a bezárt autós projektből néhány mérnököt áthelyezett az otthoni termékeken való munkára.
Ez azonban még mindig nem lesz könnyű feladat. Az Apple még nem bizonyította, hogy tudja, hogyan lehet sikeres a kategóriában. Az első otthoni termék, az iPod Hi-Fi egy 349 dolláros hangszóró volt, amelyet úgy terveztek, hogy zökkenőmentesen működjön együtt az Apple termékcsaláddal. Nem sok újdonságot kínált, és a 2006-os bemutatkozás után 18 hónappal már nem is forgalmazzák.
A 2018-ban piacra dobott első HomePod drága volt, és szintén nem kínált úttörő funkciókat. Egészen hamar el is lett kaszálva, bár az Apple nagyobb sikert aratott egy olcsóbb verzióval (a 2020-as 99 dolláros HomePod mini). Aztán ott van az Apple TV set-top box, amelynek hűséges követői vannak, de nem sokkal jobb, mint az olcsóbb alternatívák.
Érdemes megjegyezni, hogy az Apple okosotthon versenytársai sem sok áttörést értek el az utóbbi időben. Az Amazon kezdetben erős lendülete az Echo hangszórókkal mára alábbhagyott. És néhány más hardveres törekvése, például egy guruló robot, nem vált be.
Ez azt jelenti, hogy az Apple-nek van egy lehetősége. Az első nagy lépések egyike egy új intelligens kijelző kiadása lesz - valami, amivel az emberek lejátszhatják a TV+ streaming tartalmakat, FaceTime-hívásokat bonyolíthatnak, böngészhetnek a weben, és hozzáférhetnek az olyan alkalmazásokhoz, mint a Naptár és a Jegyzetek. Ez egy megfizethető, iPad-szerű képernyő lenne, és a fogyasztók több egységet is elhelyezhetnének a házban, ahogyan azt a HomePod mini esetében is megtehetnék.
A várhatóan később érkező táblagép drágább lenne - talán 1000 dollár körül -, és az otthoni biztonsági felügyeletre, a fejlett videokonferenciákra és a kiváló minőségű hanggal rendelkező médialejátszásra összpontosítana. A képernyő egy elforgatható robot végtag tetején helyezkedne el, ami az Apple elképzelése szerint segítene kiemelkedni a versenytársak termékei közül.
A felállás
Jelenleg a Google vezet, tehát az Apple-nek itt győzelemre van szüksége. Jelenleg senki sem uralja igazán az okosotthonok piacát, de egy ponton valaki majd megteszi. Ha a megfelelő darabok a helyükre kerülnek, ez maga az Apple lehet - és kell is legyen a tervük szerint.
Változások a névsorban
Dan Riccio távozása után kérdések merülnek fel a Vision Pro csapat jövőbeli irányításával kapcsolatban. Dan Riccio ugyanis tavaly egy szép pénteken úgy döntött, hogy nyugdíjba vonul, miután több mint két évtizedet töltött az Apple-nél. 2012 és 2021 között az Apple hardvermérnöki részlegének vezető alelnöke volt, mielőtt átváltott egy szűkebb szerepkörbe, ahol a Vision Products Groupot és a Vision Pro fejlesztését felügyelte. Riccio távozásával a termékért való felelősség mostantól a helyettesénél, Mike Rockwellnél és a vezető új főnökénél, John Ternus hardveres főnöknél van.
A Vision Products Groupon belül azonban máris felmerült a kérdés, hogy mi történik a csapattal, ha Ternus valóban megkapja a vezérigazgatói pozíciót - amire idővel én is számítok. Egyesek a hardveres szervezeten belül úgy vélik, hogy Eugene Kim, aki az Apple Watch hardveres fejlesztését vezette, végül Ternus helyére léphetne akkor. Rövidebb távon aggodalomra ad okot, hogy Rockwell meddig marad az Apple-nél, tekintve, hogy nagyobb szerepkörre vágyik, és hogy néha eléggé megromlott a kapcsolata Ternusszal.
Dan Rosckes, az Apple globális beszerzési alelnöke szintén a távozás felé vette az irányt. Mivel az Apple évente több százmillió készüléket szállít ki, a megfelelő alkatrészek és beszállítói megállapodások megléte alapvető fontosságú a vállalat működése szempontjából. Ez a felelősség az Apple nagyméretű beszerzési szervezetére hárul. Dan Rosckes évek óta ennek élén áll, és Tony Blevins 2022-es távozásával vette át az Apple kizárólagos beszerzési vezetői posztját. Most, hogy Rosckes közeledik a nyugdíjba vonuláshoz, David Tom helyettese veszi át a helyét.
Mindez azt mutatja, hogy az elmúlt időszakban bőven volt cserélődés az Apple egyes területeinek vezetőit tekintve. Így tehát az is befolyásolja a projekt gördülékenységét, hogy ezek a személxi változások hogyan alakulnak a jövőben, illetve hogy hogyan válnak be.
Forrás: Bloomberg