Apple VS Spotify: Mi miatt harcol egymással a két tech óriás?
Konfliktusok és taktikai különbségek - hogyan érinti ez a felhasználót?
A Spotify nemrég benyújtotta iOS-alkalmazásának új verzióját, amely már tartalmazott at alkalmazáson belüli árképzéssel kapcsolatos információkat az Európai Unió felhasználói számára. Egészen pontosan azzal kapcsolatban tették elérhetővé az információkat a felhasználók számára, hogy mennyit kell fizetniük az Apple fizetési rendszerén kívül kötött előfizetésekért - az Apple-nél azonban ismét elakadt ez a folyamat.
A Spotify szerint az Apple azért utasította el a változtatási kérelmet, mert nem kér jogosultságot, és nem fizeti ki az Apple-nek a külső linkeken keresztül történő vásárlásokból származó jutalékot. Egy év eleji uniós döntés értelmében az Apple-nek engedélyeznie kell, hogy a zenei streaming alkalmazások külső vásárlási linkeket tartalmazzanak. Az Apple frissített szabályai szerint azonban az alkalmazásfejlesztőknek a Music Streaming Services Entitlementet kell használniuk, és az Apple továbbra is jutalékot szed ezekből a vásárlásokból.
Hannah Smith, az Apple szóvivője közölte az Apple által a Spotify-nak küldött üzenetet, amelyben ez áll: „Ez a jogosultság akkor is szükséges, ha az alkalmazás nem tartalmaz külső linket (és nem is szükséges, hogy külső linket kínáljon). A 8.9.33-as verziót azonban jóváhagyjuk, miután Ön elfogadta a zenei streaming szolgáltatások jogosultsági feltételeit (EEA), és újra benyújtja azt felülvizsgálatra”.
Hogy mit is jelent mindez a bonyolult szakmai szöveg? Nos, a lényeg a következő: Az Apple beváteleinek nem elhanyagolható része olyan jutalékokból származik, amit az alkalmazásboltjaiban történő vásárlások, vagy az onnan letöltött alkalmazásokon belüli vásárlások után szed. Az Európai unió azonban a közelmúltban “hadjáratot hirdetett” a technológiai vállalatok, köztük pedig az Apple exklúzív viselkedése ellen is. Ennek a hadjáratnak a részeként kellett az almás vállalatnak a lighnting kábeleit USB-C-re cserélnie és ennek a rendelkezéscsomagnak a része az is, hogy az Apple-nek engedélyeznie kell a mobileszközeire külső forrásból történő alkalmazásletöltéseket is, ami eddig híresen lehetetlen volt az Apple berkein belül. Most ezt a hullámot meglovagolva azonban a Spotify igyekezett egy trükkös fejlesztési csomagot bemutatni, amit az Apple nem szeretne átengedni az ellenőrzésen.
A TechCrunch szerint a Spotify alkalmazás legújabb verziója ugyanis nem tartalmaz közvetlen linket a Spotify weboldalán található előfizetési tervekre, amitől a vállalat azt remélte, hogy így megkerülheti az Apple által az App Store-on keresztül kötött előfizetések után szedett 30 százalékos részesedést. Ehelyett az uniós felhasználóknak manuálisan, webböngészőn keresztül kell felkeresniük a Spotify weboldalát, hogy olcsóbb előfizetési csomagokat vásárolhassanak.
Az alkalmazás egy korábbi verzióját, amely tartalmazott weboldallinkeket, a Spotify a múlt hónapban nyújtotta be. Az Apple nem hagyta jóvá a frissítést, és a Spotify szerint „nem vette tudomásul és nem is válaszolt” a beadványra. A vállalat szerint a legutóbbi verzió, amelyet megpróbált jóváhagyatni, a „minimális” ár- és weboldal-információkat tartalmazza, ahogyan azt az Európai Bizottság döntése, amely 1,84 milliárd euró (kb. 2 milliárd dollár) bírsággal sújtotta az Apple-t, előírja.
„Az Apple ismét szembeszállt az Európai Bizottság döntésével, és elutasította a frissítésünket, amiért megpróbáltunk kommunikálni az ügyfelekkel az árainkról, hacsak nem fizetünk az Apple-nek új adót” - mondta Jeanne Moran, a Spotify szóvivője a The Verge-nek. „A fogyasztók és a fejlesztők iránti semmibevételükhöz csak a törvények megvetése párosul.”
Az EU döntése egy négyéves vizsgálatot követően született az App Store szabályai miatt, amelyek megakadályozták, hogy a zenei szolgáltatások az iOS platformon kívül olcsóbb előfizetési ajánlatokat reklámozzanak. Ez a vizsgálat, amelyet maga a Spotify által 2019-ben a 30 százalékos „Apple-adó” miatt benyújtott trösztellenes panasz ösztönzött, megállapította, hogy az Apple „visszaélt piaci erőfölényével”, amikor megakadályozta, hogy a fejlesztők olcsóbb alternatív szolgáltatásokról tájékoztassák ügyfeleiket.
Az ítélet azt jelenti, hogy az Apple-nek hagynia kell, hogy a zenei streaming fejlesztők szabadon kommunikáljanak saját felhasználóikkal. Az Apple-nek még jóvá kell hagynia a Spotify legújabb alkalmazásbeadványát, mielőtt az uniós ügyfelek frissített árinformációkat láthatnak. „Itt az ideje, hogy a Bizottság érvényt szerezzen a határozatának, hogy a fogyasztók valódi, pozitív előnyöket láthassanak” - mondta Dustee Jenkins, a Spotify közkapcsolati vezetője.
Eközben az EU digitális piacokról szóló törvénye (DMA) arra kényszerítette az Apple-t, hogy változtatásokat hajtson végre App Store-jában, amelyek harmadik féltől származó alkalmazás-piactereket és alternatív díjakat vezettek be a fejlesztők számára. Az Apple megfelelését azonban „rosszindulatúnak” minősítették, a Spotify pedig „egyszerű és világos zsarolásnak” nevezte a vállalat alternatív alaptechnológiai díját. A Spotify azt mondja, hogy nem fogadja el az Apple opcionális DMA-változásait.
Az EU trösztellenes ügye független a fent említett DMA-szabályozástól, de az Apple mindkét döntés ellen kirohant, és közölte, hogy fellebbezni fog a 2 milliárd dolláros bírság ellen. Az Európai Bizottságnak is közbe kellett avatkoznia, hogy az Apple visszavonja az Epic Games fejlesztői licencének visszavonásáról szóló döntését, miután az Epic vezérigazgatója és az Apple-t régóta bíráló Tim Sweeney „szemétnek” nevezte a vállalat DMA-megfelelési terveit.
Összefoglalás:
Bármi is lesz a helyzet végeredménye, azt mindenképp érdekes látni, hogy az eddig híresen szabadon tevékenykedő Apple működését hogy befolyásolják a külső szabályozások. Természetesen arról megoszlanak a vélemények, hogy vajon ezekkel a határozatokkal a fogyasztók és versenytársak jogai védelme, vagy az Apple hatékony gépezetének megrongálása történik. Az azonban biztos, hogy az Apple kezében igencsak kevés fegyver van az üggyel kapcsolatban, ugyanis az Európai piac messze túl nagy ahhoz, hogy az Apple csak úgy lemondjon róla, úgyhogy arra kényszerül, hogy kénytelen-kelletlen megfeleljen a szabályozásoknak, ami pedig a cég más területeken történő üzletvitelére is hatással van. Kíváncsian várom, hogy vajon ez pontosan milyen eredményekkel fog járni.
Forrás: The Verge
Kapcsolódó tartalmak:
- Friss fotón a 2024-es vadonatúj iPhone 16-osok
- Bezuhant az iPhone-ok népszerűsége
- Alig veszik a méregdrága Apple Vision Prót