ARMA Mobile Ops・Tesztlabor

Alkalmazások - Játékok   |   2016.09.12 - 18:26   |   Írta: Ca$h   |   4352
12. szept ARMA Mobile Ops・Tesztlabor

A nagysikerű ARMA sorozat végre valahára megérkezett tapiképernyőre is.

Aki esetlegesen nem ismerné az ARMA leginkább arról híres, hogy teljesen valóságszerű fizikával, sebzéssel és mesterséges intelligenciával rendelkezik. Ha jól tudom voltak olyan részek, amiket az amerikai hadsereg megvásárolt és harci szimulátornak használta a kiképzéseik során. Ezek után az ember el sem tudja képzelni, mit tudhatnak nekünk nyújtani a piciny telefonunkon keresztül. A válasz egyszerű, a srácok biztosra akartak menni, csináltak egy pofátlan Clash of Clans klónt, ami szinte minden egyediséget nélkülözve akár egy speckó skin is lehetne az eredeti Supercell játékhoz.

Persze nincsen ezzel olyan nagy gond, hiszen a nagyoktól nyúlni manapság nagyon nagy divat, arról nem is beszélve, hogy a siker receptjét hiába nyúlják le, megismételni azt mégiscsak szinte lehetetlen. Hiszen a Clash of Clans több mint egy stratégiai játék, sikerének az oka sokkal mélyebbre nyúlik ennél és komplexebb dolog annál, minthogy lenyúljuk az alapokat és majd minden oké lesz. Lássuk hát, hogy az ARMA készítői jól döntöttek-e, amikor ezt az utat választották.

Akik ismerik a CoC-t pontosan tudják, hogy ez egy rendkívül lassú ütemben haladó, építkezős stratégiai játék, melynek a teljes játékidejéhez nemhogy egy hét, de igazából egy év is kevés. Vannak olyanok – köztük én is -, akik már három éve tolják. Szóval, ennek ismeretében meglehetősen nehéz dolgom volt, amikor értékelnem kellett a játékot. Igyekeztem a lehető leggyorsabban fejlődni és kipróbálni mindent, amit csak lehetséges. Ami rögtön mindenkinek egyértelmű lesz, az a játék fantasztikus grafikája. Az eredeti FPS játékok félemetes realizmusát a vizuális megvalósítás terén sikerült a legjobban áthozni. A gamma grafikája a végletekig realisztikus, még akkor is, ha éppen teljesen kizoomolunk és csak azt nézzük, ahogy a pici hangyák harcolnak egymás ellen. Ugyanez mondható el a hangokról is, szép munkát végeztek a srácok ott a Bohemia Inetactive-nál.

A játék legfontosabb része a bázis építgetés lesz. Azok, akik emlékeznek még a CoC elejére nem fognak különösebben megizzadni vele, hiszen mind az alap, mind pedig a védelmi épületek szinte egy az egyben át lettek véve. Ugyanez mondható a falak elhelyezéséről és a legjobb védelmi stratégiákról is. Igyekezzünk a főépületet védeni mindenek felett, illetve arra törekedjünk hogy a tároló épületek ne egy kupacban legyenek, ha lehet szórjuk el őket és arra használjunk fel minden más épületet, hogy elvonják a figyelmet a fontosabbakról. Szerencsére azért akad olyan épület is, ami újdonságnak számít. Ilyen például a bunker, ami 180 fokban képes belátni az egész terepet és olyan egységet rakunk bele, amilyet csak akarunk. Ugyanez mondható el  támadó egységekről is, természetesen itt is meglesz minden fontosabb feladatkör, de az egységek külseje és viselkedése miatt mégis olyan érzésünk lesz, mintha valami újjal nyomulnánk.

A másik fontos része a játéknak természetesen a támadás lesz. Itt végre azért lesz pár olyan újdonság, amiben különbözni fog a nagy elődtől. Ellentétben a Clash of Clans-szel, ahol leraktuk az egységeket, majd imádkoztunk, hogy azok külön életet élve azt csinálják, amit mi szeretnénk, itt azért jóval több lehetőségünk lesz a stratégiázásra. Kezdjük rögtön azzal, hogy egészen addig, amíg az utolsó csapatot le nem raktuk, kedvünkre pakolgathatjuk őket oda, ahova csak tetszik, a támadás nem indul el az uccsó csapatig. A másik nagyon jó dolog az egységek „stance”-je vagyis a mód, ahogyan előrehaladnak a csatamezőn. Ebből három féle közül válogathatunk, lesz a gyors, a figyelmes és a lassú. Ezek természetesen azt fogják jelenteni, hogy embereink mennyire vigyáznak magukra egy támadás során. Ezeket kiválasztani úgy tudjuk, ha lerakás közben folyamatosan nyomjuk a képernyőt, majd megadjuk a helyzetnek legmegfelelőbb módot. Mint az gondolom, mindenki számára látható, jóval taktikusabbak tudunk lenni, mint a CoC-ban, de senki ne essen túlzásokba. Itt is sajnos minden egységnek saját intelligenciája van, hiába a jó stratégia, ha az egységek olyan hülyék, mint a bot, mert sajnos azok. Ahogyan az összes ilyen játékban lenni szokott, mielőtt nekimennének a legközelebbi védelmi épületnek, mindent el akarnak pusztítani, ami az útjukba kerül, hiába lőnek rájuk vadul és hullik el mindenki körülöttük. Szóval, könnyű kijátszani őket, nem egy szájenszfiksön.

Természetesen itt is választani tudunk majd aközött, hogy a játék történetével, a kampánnyal akarunk-e nyomulni, vagy rögtön belevetjük magunkat a multizás örömeibe és feszültséggel teli csatáiba. Én amondó vagyok, hogy első körben mindenképpen jussunk el a kampányban addig, ameddig az egységeink fejlettsége megengedi, mert a történet egyben egy tökéletes gyakorlási lehetőség is arra, hogy kipróbáljuk az egységeket és a védelmi technikákat. Illetve, sokat lehet tanulni abból is, ahogyan a többi játékos minket megtámad. Ha már elég rátermettnek érezzük magunkat, csatlakozzunk egy klánhoz és csapjunk bele a lecsóba. Ahogyan egyre több pontot szerzünk, úgy jönnek majd a kemény ellenfelek is, ezzel együtt viszont minket is egyre erősebbek fognak támadni.

Az ARMA Mobile Ops egy közepesen jó játék, a sok-sok klón közül a legjobbak között van a helye, a kérdés már csak, ahogyan ez mindig lenni szokott, hogy mennyi ideig, óráig fog minket lekötni, főleg az aktív Clash of Clans-es élet mellett. Rákölteni valódi pénzt bőségesen lehet, efelől senkinek ne legyen kétsége, a kérdés újfent csak az lesz, hogy megéri? Szerinted megéri?

Szerintünk: 7/10

 

A játék ingyenesen letölthető az iTunes áruházból.


Kommentek megjelenítése