A félreismert iPad és a siker
A The Motley Fool bloggerje, Sam Stevens, összefoglalta hogy mekkora siker is lett az iPad, és mennyire félreértettük a megjelenésekor.
9 milliárd dollár.
Ennyit bevétele származott az Apple-nek az iPad eladásokból az utóbbi negyedévben, ráadásul úgy hogy ez nem is ünnepi időszak. Viszonyításképpen, az iPad megjelenése előtti negyedévben 13,5 milliárd dollár bevételt generáltak az összes eladott termékkel, az iPhonenal együtt.
Ha visszatekintünk az első kritikákra, azt látjuk hogy nem egy helyen írnak róla negatívan. Van aki az Apple "ritka baklövésének az egyike"-ként beszél róla vagy "mire is fogok egy ilyet használmi?" megjegyzéssel illették.
A legerősebb bizonyíték a piac reakciója az iPad bejelentésére. Január 27.-én, a bejelentés napján 207 dollárral nyitott az Apple, 29.-én több mint 8%-ot esett, 190 dollárra. Egy olyan terméktől ami két és fél év múlva 9 milliárdod keres negyed év alatt.
Természetesen a részvényesek hamar visszatértek az iPad április harmadikai megjelenésekor, 270 dollárt elérve három héttel a megjelenés utánra. Tulajdonképpen, a 190 dollárra eséshez képest, mára 250%-al nőtt az Apple értéke.
Sam három fontos tanulságot szűr le a történtekből:
1. Egy új termék megjelenésekor arra koncentráljuk mit tud, és ne arra mit nem.
A kritikusok nagy része már meglévő termékekhez hasonlította az iPadet. Negatívumként kezelték egy netbookhoz képest a billentyűzet hiányát, és az iPhonehoz képest a túl nagy méretét. Ma már látjuk hogy egész új termékvonalat készítettek az iPaddel.
2. Sose becsüljük alul a branding erejét.
Az iPad megjelenésére már volt annyira erős az Apple fanatizmus hogy 600 ezer iPadet tudjanak eladni az első napon. Ez nem a reklám ereje, hanem a jól kialakított brand.
Ebből következik például a Microsoft netbookok gyengébb eladásai. A nem egységes brandnek köszönhető, hiába a Dell, a HP, a túlzott tagoltság miatt nem tud összpontosulni egy termékben úgy mint az Applenél. Ha az iPad egy rosszabb termék lett volna, akkor is figyelembe kell venni ezt a szempontot.
3. A piac nem teljesen hatékony
Ha a piac tökéletesen működne, az iPad megjelenésével az Apple részvényeknek az egekbe kellett volna szállnia. Hiába lett valóban forradalmi eszköz, csak lassan emelkedett az Apple piaci értéke ebből látszik hogy a befektetők is csak emberek, és nem szabad teljesen a piacra hagyatkozni.
Ezek az okok persze nem azt jelentik hogy mindenbe be kell fektetni amit erősen kritizálnak. Egyszerűen érdemes átgondolni és más szemszögből is megismerni az új terméket, és ha valóban új dologról van szó, azt ne hagyjuk ki.