Negyven meghatározó pillanat az Apple 40 évéből
Pénteken volt 40 éves az Apple, ennek örömére a cultofmac.com készített egy válogatást a cég történetének mérföldköveiről. Természetesen lehetetlen egy ilyen gyűjtésbe minden szignifikánsnak nevezhető eseményt besűríteni, de ettől még remélem, tetszeni fog!
1. Megalapítják az Apple-t
Senki sem gondolta volna még akkor, mennyire különleges is az 1976-os bolondok napja! Steve Jobs, Steve Wozniak és Ronald Wayne hivatalosan is beröffenti az Apple Computer Company-t. Egészen 1977. január 3-ig hívják így a céget, onnantól kezdve Apple Computer Inc.
2. Roy Wayne 800 dollárért megválik a részesedésétől
A pontosan dupla annyi idős Wayne nem bírja a tempót az akkor huszonéves "vadorzó" Jobs-szal és Wozniakkal, így csupán 12 nappal a megalakulás után be is dobja a törölközőt.
3. Az Apple I
Megérkezik a cég első számítógépe, az Apple I. Nagyon kis mennyiségben gyártották az egyébként ördögi összegért ‒ 666 dollárért, a két Steve szerette az ilyen számokat ‒ árult hőskori számítógépet. Ma már egy működő Apple I-ért akár 905 ezer dollárt is megadnak.
4. Az Apple II
Ez volt az első igazi piaci méretekben gyárott almás gép. Maga idejében igazán forradalminak számító megoldásokat tartalmazott, viszont ez az árán is meglátszott. Akkoriban teljesen újdonságnak számított, hogy az ember levesz egy számítógépet az áruház egyik polcáról, hazaviszi, bedugja és már működik is. Arról már nem is beszélve, hogy színes képet adott!
5. Megszületik az Apple logo
Az 1977-ben bemutatott harapott alma igazából a cég második logója, az Isaac Newtont ábrázoló fafarágványt imitáló verzió után. A ma ismert dizájnt Rob Janoffnak köszönhetjük.
Szemben a híres városi legendával, a kiharapott résznek semmi köze sincs ahhoz, hogy Alan Turing egy almába tűzött ciánkapszulával követett el öngyilkosságot.
6. Látogatás a Xeroxhoz
Innen szerezte ‒ lopta, ha úgy tetszik ‒ Jobs a grafikus interfész és az egér ötletét. Ha ez a termékeny látogatás nem jön létre, talán még ma is a DOS uralkodna és apró gombokkal ellátott iPhone-nal járkálnánk.
7. Tőzsde
1980. december 12-én tőzsdére ment az Apple, ezzel az alapítókat hamar multimilliomossá téve.
8. Disk II
Ma már nehéz elképzelni mekkora minőségi előrelépést jelenthetett floppyra váltani, de ez bizony hatalmas dolog volt abban az időben, amikor még kazettákat használtak adattárolásra.
Potom 495 dollárért egészíthettük ki ezzel Apple II-es gépünket. Na, van tippetek ezzel szemben mennyibe került legyártani egy ilyen floppy meghajtót? Elárulom, 140 dollárba! Ez volt bizony, egy ma már Apple védjegynek számító üzletstratégia hajnala: minden egyes terméken, alkatrészen hatalmas profit.
9. VisiCalc
Modern környezetbe átültetve azt mondhatnánk, a VisiCalc volt az Apple II legmenőbb és legfontosabb appja. A világ egyik első táblázatkezelőjéről van szó, a Disk II-vel kombinálva pedig, egy kötelező üzleti munkaeszköz lett az otthoni hóbortból. Később egyébként átportolták a VisiCalc programot IBM pécékre is, így 1 milliós eladást generálva ‒ ettől függetlenül a program neve az Apple II-ével forrt össze.
10. Lisa
1983 januárjában megérkezett az Apple Lisa. Jóllehet végül kudarcra lett ítélve ‒ és három év múlva már nem is árulták ‒ az Apple fejlődéstörténetében mégis fontos pozíció az övé. Ugyanis, a Lisában volt először egyszerre grafikus interfész és egér is. Ma már több tízezer dollárt ér egy működő darab. Csupán egy kérdés maradt: vajon tényleg Jobs (állítólagos) lányáról lett elnevezve?
11. Macintosh mondja: "hello"
Kétséget kizáróan a Mac a történelem legikonikusabb számítógépe. Ahogyan már szó volt róla, nem ez volt az első Apple gép grafikus interfésszel és egérrel felszerelve, de mégis ez a darab testesítette meg legjobban a vállalat szellemét és elköteleződését az innováció iránt.
12. Az a bizonyos "1984"-es reklám
1984. január 22-én a tizennyolcadik Super Bowl szünetében debütált a CBS-en az azóta is etalonnak tartott, Ridley Scott rendezte tévéreklám. Fantasztikusan merített a rendező Orwell azonos című regényéhez, nem túlzás azt állítani, hogy a mai napig tananyag a reklámszakmában. Mindezek mellett az egés tévés szpot hangulata éreztette az emberrel, hogy az Apple egyfajta "outsider", nem mindennapos tömegtermékeket gyárt. Ez az önmeghatározás a mai napig fontos a cégnél.
13. Pepsi
"Cukros vizet akarsz eladni életed végéig, vagy jössz velem és megváltoztatjuk a világot?" - hangzott el a híres monológ, amivel Jobs elcsábította az akkori Pepsi vezérigazgatót, John Sculley-t. Sculley-nek köszönhetően az Apple eladásai 800 millióról 8 milliárd dollárra ugrottak, tíz év alatt.
14. A "Snow White" dizájn
Jony Ive helyett volt egy bizonyos Hartmut Esslingere az Applenek, aki megalkotta a "Snow White" dizájn nyelvet. Az 1984 és 1990 között alkalmazott megoldás nem csupán fehér színt jelent, hanem horizontális és vertikális csíkokat a gépházon, monitoron amivel az egész készülék kisebbnek tűnik, mint amilyen valójában. Az apró MacBookok világában ez viccesen hat, de ez akkoriban forradalmi megoldásnak számított.
15. Jobs otthagyja a céget
Ritkán hibázott nagyot az Apple 40 éves története során. Mondjuk Jobs kirúgása felér száz kisebb hibával. Történt ugyanis, hogy 1985-ben a fentebb már említett Sculley összeveszett a vezetőséggel és végül az egyik alapítót, Steve Jobs-ot ki is tette a cégtől. Jobs természetesen feltalálta magát, megalapította a NeXT-et és felvásárolta a Pixart. Ugyanakkor az Apple már nem élt meg nélküle ilyen jól: sötét idők következtek, olyanannyira, hogy majdnem csődöt kellett jelentenie a cégnek. Sculley egy idei interjúban azóta elismerte mekkorát hibázott.
16. Hypercard
Az 1987-ben piacra dobott Hypercard segítségével bárki írhatott magának programot, tényleges programozói tudás nélkül ‒ kb. egy szövegszerkesztő bonyolultságát kell elképzelnünk. Olyan legendák születtek a Hypercard segítségével, mint a Myst nevű játék.
17. Newton MessagePad
Korát jócskán megelőző digitális asszisztens, amelyet végül a visszatérő Steve Jobs kaszált el. Az 1993-ban megjelent készüléket még a Simpson család is kifigurázta, viszont az Apple fanok mélyen a szívükbe zárták mind a mai napig. Kétség kívül, a Newton mutatta az utat a cég későbbi, rendkívül sikeres mobil termékeihez.
18. A NeXT felvásárlása
1996. legnagyobb tech híréről beszélünk! Mint Jobs sok egyéb ötlete, a NeXT is jócskán megelőzte korát. Képtelen volt vele pénzt keresni hardver gyártóként, így kénytelen volt eladni új cégét, méghozzá a NEXTSTEP-pel együtt, potom 400 millió dollárért. A NeXTSTEP egyébként egy operációs rendszer volt, amit szintén felhasznált később az Apple.
19. Steve Jobs második eljövetele
Steve Jobs visszatérését az Apple vezérigazgatói székébe mára számos legenda övezi, de kétségkívül ez az egyik legjobb visszatérés a történelemben. A bölcsebb, többé már nem olyan forrófejű Jobs megmentette az általa alapított céget a teljes csődtől és végül a világ legprofitálóbb vállalkozásává tette.
20. "Think Different"
Az alapító visszatérését természetesen hatalmas reklámkampány kísérte, ez volt a "Think Different" ("Gondolkodj másként!") sorozat. Érdekessége, hogy ekkor még új termék nem volt (az iMac ekkor még viszonylag messze volt), mégis a hatalmas reklámkampány meghozta a sikert, az Apple ismét "cool" volt. Hány több évtizedes reklám mondhatja el magáról, hogy az emberek még mindig beszélnek róla?
21. Mac OS-t csak Mac-re!
Őrültségnek hangzik, de valaha telepíthettünk Mac OS-t harmadik fél által gyártott PC-re is! 1994-ben Michael Spindler, Apple vezérigazgató, ennek a két kis gyártónak adta el a licencet: Power Computing és Radius. Természetesen ez a stratégia elhibázott volt: míg az Apple 80 dollárt keresett egy számítógépen, a többiek 500-at. Jobs egyik első dolga volt a licencelés és így a Mac klónok írmagjának is kiírtása.
22. Bill Gates beköszön a MacWorldre
Általában boldogan távoznak a fanok egy-egy Apple keynoteról, de nem volt ez így 1997-ben. A almafanok által mélységesen gyülőlt Bill Gates, az esküdt ellenség Microsoft feje, ugyanis egyszer csak feltűnt a kivetítőn és közölte, hogy 150 millió dollárt pumpál az Apple-be egy partneri megállapodás révén. Mondjuk, nálam az még jobban kiverte volna a biztosítékot, amikor Steve Jobs azt mondta: az Internet Explorer lesz az Mac-ek alapértelmezett böngészője... Érdemes végignézni a videót!
Azóta Steve Ballmer ‒ tudva, hogyan is alakultak a dolgok ‒ a Microsoft legőrültebb tettének nevezte Gates döntését.
23. "Think Profit"
1997 első negyedévében 45 millió dolláros profitot jelenthetett be az almás vállalat! Miért is nagy dolog ez? Jobs visszatérése előtti évben, 1,04 milliárd dollárt vesztett a cég...
24. Jony Ive és Steve Jobs találkozása
Amikor Jobs visszatért a céghez, Ive szépen bekészítette a felmondó levelét nadrágja zsebébe és várta kettejük négyszemközti találkozóját. Talán sosem tudjuk meg, mi történt akkor, de Ive végül úgy távozott, hogy marad. Szerencsénkre!
25. Bondi Blue iMac
A csini, színes iMac szépen megágyazott egy új kezdetnek. Jobs második regnálása alatti első termék, amely az Apple-t jól megkülönböztethetővé tette a piacon.
A kritikusok utálták, például szerintük a floppy meghajtó hiánya miatt nem fog kellenni senkinek a gép. Jóllehet, az eladások teljesen másról árulkodtak. Igazi földindulást okozott a fogyasztói elektronikában, az Apple pedig minden kétséget kizáróan visszakerült az elitbe, ahová mindig is tartozott. Nekem személyesen is nagy élményem fűződik hozzá, talán elsős, ha lehettem, amikor láttam erről a kék csodáról egy reklámot a mekiben és csak ámultam és bámultam. Akkor hallottam először az Apple-ről és egyből meg is fogott, persze az első almás termékemig még sok időnek kellett eltelnie.
26. Megszületik az OS X
2001-et írtunk ekkor és az OS X sikertörténete a mai napig tart. A UNIX alapú OS X a Mac OS-t váltotta. Nagyban köszönhetően a NeXT technológiáinak, a professzionális felhasználók első számú választása valamilyen Mac lett mára.
27. "1000 szám, ami elfér a zsebedben"
Kristálytisztán emlékszem azorka az időkre, amikor discmannel és egy zsák CD-vel kellett szaladgálnunk, ha zenét akartunk hallgatni útközben. Hatalmas áttörés volt 2001-ben az iPod, amely az azóta szintén ikonikussá vált (kezdem úgy érzeni, minden Apple reklámkorszakosra sikeredett) reklámkampányak is köszönhetően, igazi stílus és presztízs szimbólum lett. Talán innen datálhatjuk azt, amikor egy almás termék szimbolikus jelentést is kezdett hordozni a köztudatban: tömegek akartak maguknak iPodot. Visszatérve a reklámra, biztosan emlékeztek arra, amikor emberi alakok színes háttér előtt táncikáltak, fülükben és zsebükben pedig ott figyelt a híres fehér fülhallgató ‒ amit azóta szintén gyakorlatilag mindenki lemásolt. Ja, igen... Azt se felejtsük el, hogy 400 dollárt kellett kicsengetni egy iPodért kezdetben, így az első két évben még nem is fogyott annyira szépen.
28. Apple Store
Nem véletlenül a Fifth Avenue-n található Apple Store az egyik legfotózottabb látványosság New Yorkban. 2001 májusa óta minden valamire való nagyvárosban sorra nyílnak ezek az igazán exkluzív hangulatú üzletek.
29. Digital Hub
Ma már az Apple ökoszisztémája a legerősebb a világon, hiszen ott van az iTunes, iPhone, iPad, Watch, Mac egymással gyönyörűen megkomponált harmóniában.
Viszont, mindez 2001 januárjában kezdödött, amikor is Steve Jobs felvetette a Digital Hub ötletét: a Mac egyfajta központi csomópont lenne a digitális kamerák, DVD lejátszók, DVR-ek és egyebek irányítására és integrálására.
Akkoriban máris sokan temették a személyi számítógépeket, erre jött Jobs, aki megmutatta, hogy sok van még a Mac-ben.
30. Elindul az iTunes Store
2003. április 28-at írunk, ezer százalékon pörgött ekkoriban a Limewire és Napster, a p2p úttörői, az Apple pedig elkezdett az árral szemben úszni, a nyílt vízen, télen... Minden várakozással ellentétben, a legnagyobb kiadókkal kötött egyezmények révén beindult a biznisz. Nyugodtan kijelenthetjük: a legális zeneletöltés megteremtésével az iTunes Store alapjaiban megváltoztatta a zeneipart.
31. Váltás Intelre
2005-ben történt kvázi apró változtatás, lényegesen hozzájárult az Apple aranykorához. Ez a minőségi ugrás nem csak a Boot Camp megjelenését tette lehetővé (ezzel lehet Windows programokat futtatni), hanem megjelenhettek a gyorsabb, olcsóbb gépek ‒ az evolúció pedig még ma is tart.
32. Steve Jobs stanfordi beszéde
A Stanford Egyetem végzőseihez intézett 2005-ös Jobs beszéd olyan emlékezetesre sikerült, hogy kár is lenne többet írni róla, mindeki hallgassa meg, aki még nem tette volna!
Fun Fact: a beszéd megírásában az az Aaron Sorkin segédkezett, aki később a Steve Jobs film forgatókönyvét is írta.
33. iPhone
Úgy gondolom, ez is magáért beszél. Ennek a terméknek érezzük legtöbben, legjobban hatását a mindennapokban. iPhone, mindenkinek mást jelent... Anno Jobs úgy jellemezte mint telefon, iPod és internetes kommunikátor egyben. Ma már ennél is több: kamera, böngésző, játék platform, fitnesz eszköz, bevásárló eszköz stb, stb. Mindenkinek más. A lényeg, hogy ma már el se tudom képzelni, hogy élnék túl egy napot is nélküle ‒ kövezzetek meg érte, de így van. Biztos vagyok benne, hogy nem vagyok ezzel egyedül!
Íme, a termék, amely tényleg Föld körüli pályára lőtte az Apple részvényeit:
34. Termonukleáris háború a Google ellen
Semmi sem szomorította úgy el Steve-t, mint az Android. A Google mobil operációs rendszere nagyon más volt még kezdetben, olyan készülékekre volt optimalizálva, mint a BlackBerry, tudjátok, tényleges billentyűzettel, meg minden. De ez nagyon, nagyon gyorsan megváltozott, amikor a keresőóriás realizálta, min is dolgozik az Apple.
Jobs az Androidot csak "hatalmas lopásként" aposztrofálta. De ennél jóval tovább is ment: "Meg fogom semmisíteni az Androidot, mert az egy lopott termék. Ha kell, termonukleáris háború lesz." Jobs kerek perec meg is mondta Eric Schmidt, Google vezérigazgatónak, akkoriban, hogy nem érdekli semmiféle kárpótlás, az Androidnak el kell tűnnie, és ő ezért mindent meg is fog tenni.
"Ha kell az utolsó lehelletemig küzdeni fogok. Ha kell, az Apple negyven milliárdjának utolsó penny-jét is arra fogom felhasználni, hogy elpusztítsam." - mondta Jobs. A konfrontáció a mai napig jelen van, elég ha csak a folyamatos szabadalmi harcra gondolunk.
35. Apple TV
2007-ben jelent meg az almás hobby eszköz, az Apple TV. Kilenc év kellett, hogy a hagyományos kábel TV kezdjen igazán kiszorulni ‒ persze tőlünk jóval nyugatabbra kell gondolni ‒ így ezen a fronton is véres harc indulhat hamarosan. Az Apple TV ‒ mondhatni az Apple trójai falova ‒ mostanra appokkal és hang alapú utasítással felvértezve, készen áll a csatára.
36. iPad
2010-ben kategóriát teremtett az Apple az iPaddel. Talán ez a termék az, amely legjobban reprezentálja Jobs elképzeléseit az ideális személyi számítógépről. Legyen könnyű használni, legyen praktikus és legyen annyira személyes, amennyire csak lehet. Sokatmondó már az is, ahogyan az iPad keynote-ot tartotta: lazán, fotelben ülve.
37. Steve Jobs halála
Az alapító halála sokkolta a fanokat és az egész világot. Részben váraltan volt, részben annyira nem is ‒ orvosilag legalábbis egyáltalán nem, mituán kiderült miben is szenvedett Steve.
Fantasztikus spontaneitással Apple fanok milliói fejezték ki valamilyen módon gyászukat. Az Apple Store-ok ablakai megteltek üzenetekkel, virágokkal, mécsesekkel ‒ akárcsak Steve Palo Altó-i háza. Ki gondolta volna, hogy egy kőkemény Szilícium-völgyi techvezér halála, ennyi embert, ilyen módon megmozgat majd?
38. Tim Cook az élen
Senki sem állította, hogy Tim Cook ugyanaz a látnok, mint ami Steve Jobs volt. Ehelyett, kaptunk egy tökéletes menedzsert és egy Jobs-nál sokkál kevésbé lobbanékony figurát egyben. Pont azt, amire az Apple-nek szüksége van. Ömlik a pénz, a profit és a készpénztartalék már elképzelhetetlen magasságokban jár, a fogaskerekek olajozottan mennek. Mindezek mellett, Tim Cook elkötelezett híve annak, hogy az Apple ténylegesen jót tegyen a világban. Nem lehet azt mondani, hogy nem tettek meg lépéseket ez irányban.
39. Apple Watch
Steve Jobs halála utáni első új termékcsalád, így elkerülhetetlen volt, hogy az újságírók ne szedjék ízekre érte Cupertinót. 2014-ben ezzel volt tele a tech sajtó nagy része: "Cupertino vége?" "Az Apple-nél elfelejtették mi az innováció?".
40. Apple Music
Cupertino az iPod és az iTunes óta összeforrt a zenével; szeretik is őket a nagy kiadók, hiszen az Apple nélkül most talán nagy bajban lennének. Kivételesen, az Apple Music egy olyan találmány, ami már egy így is rendkívül telített piacra próbál betörni. Vajon túlél és felülkerekedik a stream szolgáltások tengerében az Alma 3 milliárd dolláros bébije? Egy évvel az indulás után, nehéz még bármit is mondani. Eddig 11 millió felhasználót sikerült meggyőzniük, de a Spotify-tól például még fényévekre vannak.
Forrás: cultofmac.com