Caréme・AppleTV+
Séf, kém, szerető
Antonin Caréme (Benjamin Voisin) élete igazi habostorta és ez nem vicc. Jóképű, egészséges, tehetséges nem is akármennyire, gyakorlatilag nem sok dolog van amihez ne értene, de igazi szenvedélye a főzés és minden ami ezzel kapcsolatos. Kedvenc időtöltése besegíteni apja cukrászdájába, ahol igazi mesterműveket alkotva igyekszik hírnevet szerezni magának, de ha úgy van akkor a főzés tudományának mesterfokán, aminek ő a csúcsán csücsül, képes akár gyógyító főzeteket is készíteni. Egy rendezvény alkalmával csupán a véletlennek köszönhetően úgy alakul, hogy megmenti a nagy Bonaparte Napóleon életét, aminek meg is lesz az eredménye, állást ajánlanak neki. De Caréme nem az a típus, aki egy diktátornak dolgozik, szóval tisztelettel visszautasítja az ajánlatot. Sajnos Napóleon meg nem az a fajta, akit vissza lehet utasítani, szóval bosszúból letartóztatja az apját és tömlöcbe zárja. Ekkor hősünk eldönti, hogy segítséget kér egy nagyhatalmú embertől, aki természetesen nem segít neki ingyen csak úgy, a két szép szeméért ...
A történelmi dráma az 1800-as évek elején játszódik, Napóleon idején. A sorozat Antonin Carême-t, a korabeli sztárséfet követi, aki vidéki szegénységből indulva páratlan kulináris tehetséggel válik híressé, miközben politikai intrikák részese lesz – és igen, kémkedésben is részt vállal, amikor Talleyrand (Jérémie Reiner) és más befolyásos figurák őt használják fel segítőként. A sorozatban a műfaj érdekes módon keveredik: lesz benne egy jó nagy adag konyhaművészet, egy csipetnyi kémthriller és nem kevés pikáns romantikus történetszál, amik egymással elegyedve alkotnak egy elegáns, de olykor eklektikus egészet. Én úgy éreztem, hogy az alkotók túl sok mindent akartak belegyömöszölni ebbe a történetbe, ráadásul egy valóban létező történelmi alakot felhasználva a céljukra, és bár elvileg egy könyv alapján íródott, mégis sokszor túlzásba estek amikor megformálták a karakterét. Az én ízlésemnek kicsit túlságosan szenvedélyes volt a sorozat, de mi mást is várhatnánk a franciáktól ugyebár.
A főszerepet Benjamin Voisin alakítja – Carême séfként és kémként is – általában elismerést arat. Kritikusok szerint vonzó és összetett jelenlétével sikerül magához vonzania a nézőket, ezzel jómagam sem vitatkoznék, a sorozat egyértelmű fénypontja ez a magabiztos, energetikus és rendkívül vonzó személyiséggel rendelkező fiatalember. A mellékszereplők – mint például Lyna Khoudri mint Henriette és Jérémie Renier mint Talleyrand – gazdagítják a társas dinamikát és a politikai játszmák mélységét, még úgy is, hogy érezhetően kevesebb tehetséggel lettek megáldva mint Benjamin. Engem Henriette karaktere kifejezetten zavart, főleg hogy műmellei vannak az 1800-as években és véleményem szerint nincsen egy súlycsoportban Caréme-el, de ugye ízlések és pofonok, illetve a szerelem vak alapon bármi lehetséges.
A sorozat lenyűgöző látványvilága azonnal megragadja a figyelmet: autentikus korhű díszletek, korhű kosztümök és az olasz konyha részletgazdag, szinte erotikus bemutatása dominál. A The Guardian kritikusa külön megemlíti a vizuális pompát: „gazdag, élvezetes, mérték nélkül pikáns”. Hozza azt a joggal elvárható AppleTV+ szintet, amit a hosszú évek alatt már megszokhattunk, az itteni sorozatok mindig is ultra magas színvonalat képviseltek melyeknél a pénz soha nem volt kérdés, ki gondolta volna például, hogy a „The Studio” sorozat például kétszáz millió dollárba került? Reméljük hogy az Apple nagyon sokáig megtartja ezt a jó szokását és még hosszú évtizedekig fog minket ilyen és hasonlóan színvonalas sorozattokkal szórakoztatni.
A Careme erősségei: a magas produkciós érték, látványos, grandiózus, mégis intim a kor stílusát tökéletesen idézi. Érdekesek a karakterek a főbb szereplők közötti kémia működik, sőt több esetben a női karakterek is erősek. Egyedülálló a koncepció, a gasztronómia mint eszköz és a politika mint fegyver izgalmas alapokat adnak. Ezzel szemben komoly gondnak éreztem a történeti hitelesség hiányát, a kém- és szerelmi szálak néha túl „izgalmasak” a történelmi realitáshoz képest, ami elveszi a súlyérzetet. A drámai csúcspontok el vannak túlozva, lesznek túlságosan sablonos fordulatok és kevésbé kidolgozott politikai mozgatórugók. A romantikus, erotikus, gasztronómiai és kémes jelenetek váltakozása nem mindig következetes, ami néha eltereli a figyelmet. Ahogyan már korábban írtam, túl sokat akartak egyszerre, és nem tudták eldönteni mit is akarnak valójában elérni a történettel. A Carême igazán ízletes időutazás egy szenvedélyes, de nem túl súlyos kosztümös dramedy világába. Ha élvezed, ahogy a séf szakácskése mögé rejtett intrikákat bontanak ki, ha érdekel a kulináris művészet és a történelmi romantika elegye – ez a sorozat neked való. Azonban, ha szeretnél mélyen kidolgozott politikai intrikákat vagy autentikus történelmi hitelességet, akkor előfordulhat, hogy túl felületesnek találod majd, akárcsak én. De egy próbát mindenképpen megérdemel, hiszen nem kerül túl gyakran a felhozatalba egy vérbeli francia romantikus történet.
Szerintünk: 3/5 | IMDb: 6.9 | Rotten Tomatoes: 95% | Metacritic: 75
Caréme (season 1 | 2025 -)
Dráma, Kaland, Életrajz, Komédia, Románc, Thriller
Rendezte: Laila Marrakachi, Martin Bourboulon, Matias Boucard
Írta: Rémi Diaz, Olivier Kohn, Camille Couasse, Sarah Farkas, Ian Kelly, Davide Serino, Storm Sigal Battesti, Alessandro Fabbri, Stefano Sardo
Zene: Guillaume Roussel
Szereplők: Alice Da Luz, Benjamin Voisinm Jérémie Renier, Lyna Khoudri, Micha Lescot, Sigrid Bouaziz, Gabriel Elkaim, Maud Wyler, Clotilde Mollet, Lily Taieb, Arthur Mazet, Vincent Schmitt
Játékidő: 8x 45perc
A sorozatot vagy filmet az AppleTV alkalmazáson belül, az AppleTV+ utáni előfizetéssel tudod megtekinteni, az első hét ingyenes utána havi 9.99$, az éves díj 99$. Ha rendelkezel AppleTV+ előfizetéssel, akkor állítsd be és nézd AppleTV-n keresztül, ami az egyik legkényelmesebb, legfelhasználóbarátabb, legelegánsabb felület amivel idáig találkoztam, próbáld ki te is!
Kapcsolódó tartalom:
>>> Eladó AppleTV választék az oldalunkon
>>> Squid Game 3 sorozatkritika
>>> Government Cheese sorozatkritika
>>> Daredevil: Born Again sorozatkritika