A Samsung durván rávert az Apple-re
A Reputation Institute idei rangsora meglepő eredményeket hozott
A Reputation Institute (továbbiakban RI) nemzetközi kutató és consulting cég minden évben elkészíti a „Legnevesebb cégek” listáját világviszonylatban és az Egyesült Államokra lebontva, azon belül pedig részletesen külön ipari területekre is. Az RI a fogyasztók körében hét szempontból (pl. szolgáltatások, fejlesztések, termékek, stb.) vizsgálja a cégeket és ezek összesített eredménye alapján készíti a rangsort.
Idén nagy átrendeződésre került sor az Egyesült Államok 25 szereplős technológia kategóriájában. A Samsung, csökkenő bevételei ellenére is, rávert a versenytársakra és felkerült a kategória élére. A másik két dobogós a HP és a Microsoft lettek. Míg az Apple a sor végén, csak a 21. helyet szerezte meg. De sajnos az eredményeknek itt még nincs vége!
Az Egyesült Államok összesített kategóriájának százas listáján a dél-koreai cég a 28. helyen végzett, olyan cégeket utasítva maga mögé, mint a Tesla, a Sony, a HP, a Microsoft és még a Google is. Közben az Apple pedig a tavalyi 57. helyről kicsúszott az első 100-ból és csak a 187. helyet kapta. Ennek a listának az élén egyébként az Amazon csücsül és az élelmiszeripari cég, a Kellogg’s lett a második.
Az RI alelnöke és vezető kutatója, Brad Hecht, szerint az „Apple a saját sikerének az áldozata”. A listán elért kudarcnak számos oka van és ezek közül az egyik legfontosabbat a nemrég lezajlott Taylor Swift-incidens mutatta a legjobban. Ez az ügy ugyanis nem csak azt közvetítette az embereknek, hogy csapnivaló az Apple publicitása, de egyúttal azt is, hogy a cég nem elég átlátható és nyílt, ami mindenképpen baj.
A Samsung nagy előnye a szakértők szerint az Apple-lel szemben, hogy az Alma túlságosan kezd ráállni a nyújtott szolgáltatás vonalra, míg a Samsungra a fogyasztók termékgyártóként tekintenek és a termékei révén ismerik.
A Samsung emelkedésének kiemelt oka az is, hogy sokkal jobban jött ki olyan helyzetekből, amikbe az Apple belebukott. Gondolhatunk itt pl. a Foxconn botrányra, amikor még dokumentumfilm is készült arról, hogy az Apple kínai beszállítói embertelen körülmények között dolgoztatják a munkásokat. Noha a Samsung is hasonló ügybe keveredett, ezt a fogyasztók szinte észre sem vették.
Sőt a Samsung Apple termékeket lejárató kampánya is sokkal jobban sikerült, mint az Apple saját kampánya, amiben azt próbálták mutatni, hogy mi mindent tesznek a környezetért.
Hecht szerint a Samsungnak sokkal jobban sikerült pozícionálnia magát, mint az Apple-nek.
Az elegáns második helyen csücsülő Hewlett-Packardnak a szakértő szerint sokkal kevésbé kultikusak a termékei, mint mondjuk az Apple-nek, de ugyanakkor a fogyasztók megbízható munkagépekként tekintenek rájuk és pozitív érzésekkel viszonyulnak a céghez. A HP az emberek szemében egy olyan vállalat, ami egyformán jó dolgokat tesz a munkavállalóiért és a fogyasztóiért.
A Microsoft a harmadik helyen a fogyasztók szemében az egykori piacvezető, ami mostanra egyfajta jóindulatú erőt képvisel. Nagy előnye, hogy az évek során is teljesen átlátható maradt. Ami pedig a termékeket illeti, például a szoftverek terén szintén óriási erő, hogy a szoftvereik működnek az Apple és a Google rendszereken is, ami viszont fordítva nem mindig mondható el. Hecht szerint a Microsoft különösen jól csinálta, hogy „a fogyasztók elfogadják a vezető szerepét és a fejlesztéseit is”.
Tulajdonképpen az RI-nél tökéletesen megfogalmazták, hogy ez a Samsung győzelem nagyszerűen mutatja „azt az óriási szakadékot, ami a vásárlási szándék és az Apple között húzódik”. Mindennek pedig a hosszútávú következményei talán a fogyasztók számára még nem nyilvánvalóak, az viszont biztos, hogy az Apple nem véletlenül igyekszik a luxustermék kategória felé.
Forrás: Cult of Android - Killian Bell; Forbes - Susan Adams
Fotó forrása: 1 - Samsung; 2 - Reuters/ Stehen Lam