Stellaris: Galaxy Command・Tesztlabor

Alkalmazások - Játékok   |   2020.07.14 - 12:52   |   Írta: Ca$h   |   2035
14. júl Stellaris: Galaxy Command・Tesztlabor

A nagysikerű PC-s stratégia végre mobilra is megérkezett.

A Stellaris eredetileg PC-re jelent meg 2016-ban, a sikerét mi sem bizonyíthatta volna jobban, mint hogy az elmúlt négy évben közel egy tucatnyi kiegészítő (DLC) jelent meg hozzá, illetve tavaly 2019-ben minden nagyobb konzolra is megjelent. Ilyenkor már egyenes az út a mobilos piacra is, igaz kicsit kockázatos szokott lenni a tapiképernyő miatt, de ezt a játékot mintha csak erre tervezték volna. Maradjatok velünk, ne menjetek sehova!

Mint minden sikeres játéknak a Stellarisnak is vannak rosszakarói, sokan azt mondják, hogy a Galaxy Command semmi az eredeti címhez képest, a grafikai felülete egy az egyben Nova Command és különben is ne próbája ki senki. Egy hét masszív tesztelés után azt kell hogy mondjam, ha igaza van a sok rosszaakarónak ha nincs, a Stellaris mobilos változata nálam szerelem első látásra volt. Az egyetlen komolyan negatívum amit rögtön az elején fel tudok hozni az a szinte nem is létező tutorial. Eleinte szépen tanítgatnak minket mit hogyan kell csinálni, majd szinte szó nélkül ez véget ér, bekerülünk a játék kellős közepébe és eleinte azt se tudjuk mi a fenét csináljunk. Én ahogyan azt már a hosszú évek rutinja kihozta belőlem, a miniküldetéseket igyekeztem megcsinálni és közben építeni a bázist. Reflexből és zsigerből építettem meg mindent és húztam ki maxos szintre, eléggé hamar kiderült, hogy ez hiba volt. Ugyanis a házak és a kismillió nyersanyag között olyan bonyolult és összetett kapcsolatrendszer van, amit elsőre eléggé nehéz felfogni és megérteni, szóval a bázisom úgy ahogy van mínuszos lett és nem kevés időmbe telt mire sikerült nagyjából kibalanszolni mindent. Hogy miről is beszélek tulajdonképpen? Hamarosan kiderül.

Mielőtt elindulna a játék ki kell választanunk négy pontban azokat az etikai kódexeket amiket preferálni szeretnénk, ezeknek van egy bal oldali és egy jobb oldali pólusa, nem létezik jó vagy rossz válasz, a fontos itt legfőképpen az, hogy melyik döntésünk milyen extra százalékokkal jár. Én a szívemre hallgattam és olyan irányokat választottam amiket tudtam hogy nem lesz nehéz követni, szerencsére az ezzel járó pozitív százalékok pont jól jöttek a bázisépítgetés közben. Mindenki döntse el maga, hogy mi a számára szimpatikus útvonal, döntsetek bölcsen, mert a játék alatt napi szinten több tucatnyi etikai, politikai, döntést kell hozni és mindegyik járni fog valami következménnyel, az én esetemben csupa jó dologgal, lévén mindenből a  jobb oldali zöld megoldást választottam (mondanom sem kell hogy véletlenül). Senki se gondolja, hogy létezik rossz útvonal, itt nem ez a lényeg, hanem az hogy ezek milyen hatással lesznek a későbbi lategame időszakra.

Miután ezzel megvagyunk kapni fogunk pár parancsnokot, ők fognak minket képviselni a játék alatt legyen szó hadiflotta irányításról, felfedezésről vagy éppenséggel politizálásról. A parancsnokokat fejleszteni is tudjuk különböző XP löttyökkel illetve lesz egy parancsnoki hajójuk, amit ugyancsak tudunk majd gyúrni, kicsit körülményes és nehézkes módon, mindenféle speciális nyersanyag gyűjtögetésével, amiket csak hosszadalmas és nehézkes módon tudunk beszerezni. A parancsnok fejlettségi szinte a hajó szintjéhez van kötve, tehát például a negyvenes szinten csak akkor tudunk továbblépni, ha sikerül a hajót fejleszteni egy szinttel és így tovább. A játékban minden pontosan le van írva, keressük a pici „i” betűket. Látni fogjuk mit hogyan és hol tudunk beszerezni, minden csak türelem és idő kérdése meg persze a fizetős tartalomé, mélyen a zsebünkbe nyúlva minden sokkal egyszerűbb, de már most ki kell jelentenem, hogy mindezek ellenére a játék tökéletesen játszható aktuális ráköltés nélkül is.

Alapvetően három fontos feladatunk lesz a játékban; az első a bázisépítgetés, a második a birodalmunk kiterjesztése a galaxis felfedezésével, a harmadik meg természetesen a harc, AI ellenfelek (Pirates) majd végül emberi ellenfelek farmolásával. Térjünk ki első körben a legbonyolultabbra a bázisépítésre. Mint ahogyan azt korábban már írtam, épületeket venni és építeni nem nehéz dolog, mindig lesz rá elegendő nyersanyag, ami a fontos az a épületek megfelelő szinten tartása illetve a balansz kialakítása. Mert mindegyiknek fenntartási költsége van, illetve a legtöbb épület felhasznál valami nyersanyagot, ahhoz hogy egy újat gyártson le nekünk. A későbbiek során lesznek olyan épületek amik egyszerre akár három-négy nyersanyagot is felhasználnak arra, hogy egy teljesen újat gyártsanak le, ilyenkor vesszük azt észre, hogy valamilyen nyersi napi felhasználása mínuszba kerül és ekkor ki kell találni valamit arra, hogy a balansz meglegyen, pozitívba legyen mindenünk. Végső megoldásként, az épületre nyomva, megkeresve a fogaskereket esetlegesen le is tudjuk állítani azt az épületet, de ezt csak végső megoldásként használjuk, lévén mindenre szükségünk lesz ha egy erős birodalmat akarunk létrehozni.

Leírom nekem milyen módszer jött be a legjobban. Első körben minden épületet megépítek illetve tovább fejlesztek ami ahhoz kell, hogy meg tudjam építeni a főépület következő szintjét. A megépített épületek szintjét csak akkor húzom fel, ha szükség van rá, egyébként nyugodtan maradhatnak elsőn. Minden alkalommal amikor a főépületet fejlesztettük, az összes erőművet (Powerplant) maximum szintre kihúzok, majd az összes farmot is (Organic Farm) ezek után megépítek minden olyan épületet ami a populációt növeli (Residence, University, Art Complex) és ezeket is kimaxolom. Miért olyan fontosak ezek? Nyilvánvalóan az energiára minden körülmények között szükség lesz, ahogyan az ételre is, illetve minél magasabb a populáció annál magasabb lesz a napi adóbevétel (Energy Credit = EC), ahogyan írtam minden épületnek és a hadiflottának is napi fenntartási összege van, ezt pedig az EC-ből vonja le a játék. Minél hamarabb csatlakozzunk egy klánhoz, az ezzel járó előnyök között ott van az építkezési illetve fejlesztési idők csökkentése, a többieknek köszönhetően ez drasztikusan kevesebb lesz, már ha online vannak a többiek is, illetve tudunk egymás között kereskedni. A sima kereskedelem nem annyira pörgős, de van a játékban egy automata kereskedő robot, aki naponta egyszer gyönyörűen eladja az általunk beállított termékeket, nyilvánvalóan azokat állítsuk be amikből a legtöbb van és saját tapasztalat szerint a raktárkészlet 20-30%-nál többet semmiképpen ne adjunk el. Ezt beállítva napi szinten fix extra bevételre tehetünk szert aminek köszönhetően szépen lassan ki fog balanszolódni a bázisunk.

A játék másik fontos része a flottaépítés és a csatározás lesz. Az első dolog amit mindenképpen tudnunk kell, hogy a hajók nyersibe kerülnek, minél erősebb annál többe és ritkábba, illetve fenntartási költségük is van, szóval próbáljunk meg mindig csak annyi hajót építeni amennyire szükségünk van. Az hogy egyszerre hány flottánk lehet főépületfüggő, az hogy milyen hajókat tudunk építeni pedig a hajógyár szintjétől függ. Tapasztalatom szerint a vegyes flotta a leghatékonyabb, ne csak a legerősebb típusból állítsuk össze a flottát, minél többféle hajó van benne, annál hatékonyabbak leszünk, de mint minden játékban itt is a számok döntenek, tehát ne féljünk két vagy háromszoros túlerővel támadni, főleg hogy szerencsére üzemanyagot nem kell tankolni a hajókba. A sikeres támadás függvénye egyrészt a túlerőben rejlik, másodrészt fontos hogy milyen parancsnok van a flotta élén, ő milyen szinten van és milyen speciális képességei vannak, ahogyan a vezérhajó szintje is nagyon fontos. Még hatékonyabbak tudunk lenni, ha igyekszünk mindig uptodate-ek lenni a fejlesztések terén. A fejlesztéseknek (Research) három csoportja van, Station, Resources, Fleet. Igyekezzünk mindig minden fejlesztésből  a legújabbakat kifejleszteni, ezek egyébként EC-be kerülnek illetve minél magasabb a szint annál több ideig tartanak. Akárcsak az építkezés esetében itt is tudnak segíteni a klántársak, egy online, aktív csapattal jóval rövidebb lesz minden fejlesztési idő, illetve lesznek időrövidítő tokenjeink is és persze ráköltéssel akár azonnal is kifejleszthető minden. Fontos tudni, hogy GCC tokennel, ami a megvásárolható fizetőeszköz a játékban, úgy is tudunk azonnal fejleszteni, hogy közben párhuzamosan fut valami másik mellette.

Ahogyan írtam a harmadik és ugyancsak nagyon fontos része a játéknak a galaxis felfedezése, kutató csapatunkat sose hagyjuk pihenni, ha éppen nincsen semmi küldetés amire el ehet küldeni, akkor keressünk egy szomszédos felfedezetlen naprendszert és küldjük el egy szkennelésre. Ezekből a küldetésekből fontos etikai pontokat kaphatunk, illetve egyéb extrákat, többek között olyan ritka nyersanyagokat is amik a parancsnoki hajó fejlesztéséhez kellenek. Nem tudom hogy átjött-e a tesztből, de nagyon csak a felszínét karcolgattam még annak hogy mire képes a játék. Egy hét masszív tesztelés után lvl 12-es Nexusszal még mindig nem jutottam el arra a szinte, hogy klántársakkal klán háborúzzak vagy együtt közös erővel bezúzzunk egy-egy komolyabb játékost. Nem tértem ki a kismillió eseményre (Event) amit a játék nyújt nap mint nap, ezek között lesznek egyedi és klán tevékenységek is, úgy gondolom hogy ezek már a későbbi endgame részei, amihez én még nagyon gyenge voltam. Nagyon szőrösszívűnek kellett lennem hogy ne adjak a játéknak maximális pontszámot, de mivel látom a hibáit sajnos a jelenlegi formájában nem kaphatja meg. De ezek olyan apróságok sokasága, amiket a későbbi évek során biztosan javítani fognak, most érdemes igazán csatlakozni a játékhoz és fejlődni a javításokkal együtt, benne lenni az innovatív első játkosok csoportjában, később ez nagyon nagy előnyökkel fog járni, aki játszott már ilyen típusú játékokkal pontosan tudja miről beszélek. Mire vársz még? Legyél részese a Galaxis meghódításának!

Szerintünk: 4/5

 

 

A játék ingyenesen letölthető az iTunes áruházból.


Kommentek megjelenítése