Tarolnak a felújított iPhone-ok és iPadek

Tech Hírek   |   2024.01.08 - 11:26   |   Írta: L Ferenc   |   8357
08. jan Tarolnak a felújított iPhone-ok és iPadek

Az európai és a hazai felhasználók is egyre jobb felújított készülékeket vesznek.

A CCS Insight piackutató cég nemrég publikált kutatása szerint 2023 harmadik negyedévében a megelőző két negyedévhez képest 16 százalékkal (15 euróval/5800 forinttal) magasabb, 289 eurós (110 ezer forintos) átlagáron találtak új gazdára felújított okostelefonok Európában.

A kontinens felújítottkészülék-eladásait az Apple iPhone-ok dominálják, a másodpiacon értékesített készülékek 66 százaléka ezek közül kerül ki, a második legnépszerűbb márka a Samsung (26 százalékos aránnyal), a többi gyártó pedig a fennmaradó 8 százalékon osztozik - bár a rivális márkák kissé növelni tudták részesedésüket az Apple kárára. Az európai országokban a legnépszerűbb felújított modell az iPhone 11 64 GB-os verziója volt a harmadik negyedévben, e típusból került ki a továbbértékesített készülékek 12 százaléka, amelyet az iPhone 12 és 13-as széria alapmodellei követnek.

A legfrissebb statisztikák szerint tavaly július elejétől szeptember végéig Európában 5 millió felújított készülék került új tulajdonoshoz (ez 4 százalékos növekedést jelent 2022 azonos időszakához képest), 1,4 milliárd eurós összforgalmat generálva, ami 17 százalékkal múlta felül a 2022 harmadik negyedéves forgalmat. A 2023 első kilenc hónapjában összesen 14,1 millió felújított készüléket adtak el Európában, mintegy 4 milliárd eurós forgalmat generálva a piackutató cég szerint.

Az európai kutatás elkészítéséhez saját értékesítési adatainak megosztásával hozzájáruló Rejoy saját, magyarországi számai is a felújított mobilkészülékek átlagárának növekedését mutatják: 2023 utolsó negyedévében már 26 százalékkal magasabb összeget költött egy felújított készülékre, mint 2022 azonos időszakában.

Éves szinten az látszik, hogy négyből három magyar vásárló felújított Apple-készüléket választ, de a karácsonyi szezonban 82 százalékra is felment a márka részesedése az eladásokban. Az iPhone 11 (64 GB) a legnépszerűbb készülék, de sokan választják a kicsivel olcsóbb iPhone SE 2020 (64 GB) típust, vagy az egy évvel fiatalabb iPhone 12 (64 GB) modellt. A Samsung androidos telefonjai 14 százalékát teszik ki az eladásoknak, a leginkább kelendő típus pedig a Galaxy S21 5G (128 GB) a hazai ügyfelek körében.

Az Európát lefedő kutatásából az is kiderül, hogy a felújított készülékek fő forrásának a kereskedők, piacterek számítanak: a telefonok 66 százalékát ezek a társaságok értékesítik, míg a mobilszolgáltatók és gyártók részesedése mindössze 21 százalék a piacon. A felújított telefonok fennmaradó 13 százaléka egyéb piaci szereplőktől, például nagyvállalati flottákból, biztosítótársaságoktól érkező készletekből származott Európában.

A felmérés a felújított táblagépek európai piacának alakulására is kitér: ezekből a tavalyi év harmadik negyedévében 700 ezer darab talált gazdára, ami minimális mértékű visszaesést jelent a megelőző év azonos időszakához képest. Egy felújított tabletet átlagosan 401 eurós, vagyis 150 ezer forintos áron vettek meg az említett időszakban, ami 7 százalékos átlagár-növekedést jelent a megelőző hónapokhoz képest. Tízből nyolc eladott készülék valamelyik Apple iPadből kerül ki, a Samsung gyártmányú táblagépek aránya 18 százalék volt, egyéb márkák készülékei pedig csupán 2 százalékát tették ki az eladásoknak, tízből kilenc tabletet piactéren vagy kereskedőnél szereztek be új tulajdonosaik, operátornál vagy más forrásból pedig csupán tízből egy eszköz származott.

Az említett magyar cégnél tavaly a legtöbben a kedvező árú, 2018-as és 2019-es modellévből származó iPad alapmodelleket keresték, ugyanakkora a harmadik legkelendőbb modell a professzionális felhasználásra is alkalmas iPad Pro 2021-ben kiadott változata volt.

Kapcsolódó cikkek:




Kommentek megjelenítése