Az elmúlt 50 év gaming történelme

Tech Hírek   |   2020.11.27 - 17:53   |   Írta: ARPII   |   1370
27. nov Az elmúlt 50 év gaming történelme

Úgy tűnik a gaming ipar évről-évre hasonló utat jár be, rekord eladások, növekvő követőtárbor és így tovább. A média szektorban előkelő helyet foglalnak el a videojátékok, idén ugyanis összesen több mint 165 milliárd dollárt termeltek.

 

Ez jóval több mint bármelyik másik média szegmens bevétele, azonban érdemes közelebbről is megvizsgálni a képet, ugyanis ez a folyamatosan növekvő szektor részenként hanyatlik. Mi most megvizsgáljuk, hogy az évtizedek során miként változtak a körülmények és a platformok, amiket a felhasználók használtak.

 

Az Atari és a többiek - (1970-1983)

 

Az első videójátékok még laborokban készültek az 1960-as években, viszont az Atari 1972-es „Pong”-ja volt az első játék ami megadta a kellő lendületet az iparnak.

Az arcade pingpong játék hatalmas szenzáció volt és nem csak a játékosok, de a konkurens cégek figyelmét is felkeltette, akik elkezdték gyártani a saját másolataikat. Tulajdonképpen az Atari volt aki megcsinálta az első otthoni gépre való Pong verziót 1975-ben, majd a saját konzolját, az Atari 2600-ast 1977-ben, ez volt az első játékkonzol a történelem során, ami több mint 1 milliós darabszámban adtak el világszerte.

Ezt követően a piac elért egy csúcsot ahol elkezdett stagnálni, ez leginkább az olcsó „Pong” utánzatoknak volt köszönhető. Szerencsére a „Space Invaders” újabb fellendülést hozott a piacra 1978-ban.

Nemsokkal ez után tömegesen kezdtek el mindenhol megjelenni az arcade játékgépek, a Pac-Man és Donkey Kong megjelenése pedig csak olaj volt a tűzre, a játék ipart innentől nem lehetett megállítani. 1982-re már elértünk odáig, hogy az arcade játékok több pénzt termeltek mint a pop-zene ipar és a filmes jegypénztárak együttesen.

 

A technikai fejlettség versenye - (1985-2000)

 

Sajnos ez a hirtelen gyors fejlődés nem volt fenntartható sokáig. Az Atari túlságosan is telhetetlen volt a házi konzolok piacán és végtelen mennyiségű pénzt ölt a Pac-Man, és az E.T a földönkívüli című film játék adaptációjába. A játékokat túl hamar jelentették meg, a nagy sietség pedig rossz minőséget eredményezett, ami sok millió dollárjába került a cégnek, arról nem is beszélve, hogy mennyit rontott ez a vállalat imázsán.

Ezt a rossz példát sok cég követte, így a sok gyenge próbálkozás szintén csak a piac hanyatlásához vezetett. Időközben azonban egyre népszerűbbé váltak a személyi számítógépek és a rajtuk való játék, ez pedig nagyrészt az 1982-ben megjelent Commodore 64-esnek köszönhető.

Ez jól jelölte a korszakot, ami a technikai fejlettségről szólt, a cél pedig a vásárlók szíve illetve pénztárcája volt. Az 1985-ben, Japánban bemutatott Nintendo Entertainment System, vagy röviden NES, egy új korszak hajnalát jelentette. Itt a minőségi játékokon volt a hangsúly, emellett a cég teljesen új marketingfogásokkal próbálta meg lenyűgözni a piacot. Csak hogy párat említsünk a híresebb címek közül: Duck Hunt, Excitebike, Mario, Super Mario Bros, ezek mind hozzájárultak a NES átütő sikeréhez és a konzol piac újbóli felélesztéséhez.

 

Becsült Konzol Eladások - (1970-2020)

 

A Nintendo ezután is uralta a piacot, a Game Boy és a Super Nintendo megjelenése pedig csak tovább növelték ezt az előnyt. Azonban a többiek sem nézték karba tett kézzel a dolgok alakulását, illetve új versenyzők is pályára léptek.

A Sega 1988-ban lépett piacra a Genesis-szel, majd később a Game Gear kézi konzoljával, amik a teljesítményre helyezték a hangsúlyt. Nem sokkal ezután, 1994-ben csatlakozott a Sony is a PlayStation-nel, ami elhagyta a kazettás megoldást, helyette pedig CD-ROM-ot használt, ami nagyban megnövelte a tároló kapacitást. Ezzel sikerült rekordot dönteniük, ugyanis a konzol több mint 100 milliós darabszámban kelt el világszinten. A jövőben pedig tovább fejlődött az adathordozók kapacitása, ugyanis a PlayStation 2-vel megérkezett a DVD, a PlayStation 3-al pedig Blue-Ray.

 

Ekkortájt már a Microsoft is felfigyelt a gaming jelentőségére PC téren, így kifejlesztettek egy DirectX API-t a játék programozás elősegítésére. Az „X” branding pedig egészen eljutott a fizikai formáig, ugyanis ez lett az első konzoljuk neve, „Xbox”.

 

Az online robbanás - (2001 – napjainkig)

 

Ez a korszak az internet és a mobilok fénykorának kezdete, azonban jócskán kihatott a játék piacra is, ugyanis most már nem csak tíz, de száz milliárdos bevételekről beszélhettünk, dollárban persze.

Itt végre megkezdődhettek az előfizetés alapú, illetve freemium szolgáltatások. 2001-ben, a Microsoft elindította az Xbox Live nevű online játék platformját, aminek segítségével a játékosok úgy játszhattak egymással, hogy nem kellett egy szobában lenniük, sőt egy országban sem, minden online ment, emellett pedig beszélgetni is tudtak a játék közben. Később a Microsoft már ingyenes játékokat is kínált a havi vagy éves alapú előfizetések mellé, melyek havonta változtak. Ez hamar nagy sikerre tett szert a gamerek körében és egy alapszükségletté is vált.

Eközben PC-n a Blizzard belépett az MMO-k (Massive Multiplayer Online) világába a 2004-es World of Warcraft-tal, ami fénykorában havi 14 millió fizető játékost számlált.

Nemsokkal ezután a cégek szerettek volna terjeszkedni a mobil piacra is. A Nintendo folytatta a Game Boy fejlesztését, a Sony-nak ott volt a PSP, a Nokia és a BlackBerry pedig integrált telefonos játékokban gondolkodtak. Az okostelefonos játékot azonban az Apple alapozta meg az első iPhone-al, még anno 2007-ben. A cég a telefon mellé létrehozta az App Store-t (ezt nem sokkal követte a Google saját játék áruháza Android-ra), ahová a fejlesztők számos ingyenes, fizetős, illetve vásárlást tartalmazó alkalmazást és játékot tudtak feltölteni.

Ezután rengetegen álltak a gaming torta 85 milliárd dolláros mobil szelete körül, a részüket kérve.

 

Nagyobb Gaming Vásárlások 2014 óta

 

A Microsoft és a Sony is nagyban dolgoztak ezidőtájt a saját felhő alapú előfizetéseik fejlesztésén. Közben az Amazon és a Google is készülnek egy saját szolgáltatással, ez viszont több eszközt támogat majd és nem is kell hozzá különösen erősebb hardver, elég lesz csak a jó internetkapcsolat.

A nagy sikerű telefonos játékok után, mint például a Pokemon Go, ami több mint 1 milliárd dolláros bevételt termelt egy év alatt, a cégek egyre inkább fektetnek mobil játékokba. Persze a konzolosokat sem kell félteni, a Grand Theft Auto V például ugyanúgy megtermelte az előbb említett 1 milliárd dollárt, neki azonban elég volt 3 nap is, ami egy hatalmas rekord.

Az okostelefonok folyamatos fejlődésével, a közösségi médiás játékok terjedésével és a streaming szolgáltatásokkal mára már 2,7 milliárd főt számol a gamerek tábora 2020-ban, ez pedig nem kis szám. Az pedig hogy hogyan költik el a gondosan megkeresett pénzüket, már a cégeken múlik.

Szerintetek hogyan fog kinézni a gaming 10 év múlva, Ti szoktatok játszani videójátékokkal, ha igen akkor mivel? Írjátok meg nekünk kommentben!

 

Forrás: Visual Capitalist

 

Kapcsolódó tartalom:




Kommentek megjelenítése